Інструкція для учнів та батьків з безпеки в мережі Інтернет

1. Загальні положення інструкції з безпеки у мережі Інтернет

1.1. Інструкція для школярів молодших, середніх та старших класів з безпеки в мережі Інтернет розроблена у відповідності до Закону України “Про охорону праці” (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018 р., на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 26 грудня 2017 року № 1669.
1.2. Інструкція з охорони праці для учнів та батьків з безпеки в мережі Інтернет встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час використання мережі Інтернет у навчальних та особистих цілях.
1.3. Типи небезпечних ситуацій, у які можуть потрапити учні у мережі Інтернет:
1.3.1. Доступ до сайтів, що не призначені для перегляду дітьми.
Дитина або підліток можуть знайти матеріали чи сюжети, які зображують насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті у молодого покоління.
1.3.2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту.
У мережі Інтернет збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Вербування різними угрупуванням нових послідовників для розповсюдження екстремізму, розпалюванню міжнаціональної ворожнечі тощо. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, учні можуть спілкуватись із небезпечним співбесідником. Деякі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.
1.3.3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру.
Учня можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.
1.3.4. Зараження комп’ютера різного роду шкідливим програмним забезпеченням.
Завантаження шкідливого ПЗ може призвести до крадіжки ідентифікаційних даних або ж встановлення botnet клієнтів для подальшого використання комп’ютера без відома жертви.
1.3.5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами.
В мережі Інтернет можна зробити будь-які он-лайн покупки. Це означає, що дитина може зробити покупку без відома дорослих.

1.3.6 Показ рекламних банерів

Матеріали та сюжети рекламних банерів можуть зображати матеріали не призначені для дитини, а також здійснювати провокацію користувача на перехід на сайти-рекламодавців.

2. Правила для школярів молодших класів з безпеки в мережі Інтернет

Під час використання мережі Інтернет учню молодших класів необхідно пам’ятати загальні правила безпеки:
2.1. Завжди ставте питання батькам про незнайомі вам речі в Інтернеті. Вони детально розкажуть, що безпечно робити, а що може завдати шкоди.
2.2. Перед тим, як подружитися з ким-небудь в мережі Інтернет, запитайте у батьків як вести безпечне спілкування.
2.3. Не в якому разі не розповідайте про себе незнайомцям. Де і з ким ви живете, в якій школі навчається, номер телефону повинні знати виключно Ваші друзі і родичі.
2.4. Не надсилайте свої фотографії людям, абсолютно не знайомим Вам. Не можна щоб зовсім незнайомі люди бачили Ваші фотографії, фотографії Ваших друзів або Вашої родини.
2.5. Ніколи не погоджуйтеся на особисту зустріч з людьми з Інтернету без супроводу батьків. В мережі Інтернет багато людей розповідають про себе вигадану інформацію.
2.6. Під час спілкування в Інтернет мережі, завжди будьте доброзичливі до інших людей. Не можна писати грубі слова, оскільки читати грубості так само неприємно, як і чути. Ви можете випадково образити людину.
2.7. У разі, якщо вас хтось засмутив або образив, слід обов’язково розповісти батькам.

3. Правила для школярів усіх класів з  безпеки в мережі Інтернет

3.1. Реєструючись на різних сайтах, завжди намагайтеся не вказувати особисту інформацію, тому що вона може бути доступна абсолютно незнайомим людям. Так само, не бажано розміщувати своє фото, даючи, таким чином, уявлення про Вашу зовнішність, абсолютно стороннім людям.

3.2. Створи свій особистий медіа простір, аби лише друзі могли бачити твій профіль та контент.

3.3. Не приймайте дружніх запрошень у соц. мережах від незнайомців.

3.4. Не розголошуй свій щоденний розклад уроків та справ.

3.5. Не давайте людям змоги дізнатися коли тебе або родичів немає вдома.

3.6. Не публікуй фото дорогих речей, що є у твоїй домівці або у твоєму користуванні.

3.7. Не використовуй функції соціальних мереж, які автоматично показують твоє місце перебування.

3.8. Переконайся, щоб без твого відома фото не потрапляли в іCloud або Google Foto.

3.9. Ніколи не слід відкривати вміст додатків або переходити за посиланням, не вивчивши всіх деталей. Часто адреса відправника містить помилки в назвах, а посилання мають неправдоподібний вигляд
4.1. Користуйтеся веб-камерою виключно для спілкування з друзями,вчителями.  Слідкуйте, щоб сторонні вам люди не могли бачити вашу розмову, тому що її можна записати.
4.2. Небажані листи від незнайомців називаються «Спам». Якщо ви раптом отримали такий лист, ніколи не відповідайте на нього. Якщо Ви відповісте на такий лист, людина , яка відправила його, знатиме, що ви використовуєте свою електронну поштову скриньку і буде продовжувати надсилати вам спам.
4.3. Не можна відкривати файли, отримані від невідомих Вам людей. В файлах можуть знаходитися віруси або фото / відео з «агресивним» змістом.
4.4. Якщо ви отримуєте листа з неприємним і образливим для вас вмістом або хто-небудь веде себе по відношенню до вас неналежним чином, обов’язково повідомте про це дорослому.
4.5. Якщо раптом вас хто-небудь засмутив або образив, розкажіть про все дорослому.

4.6. Не рекомендується розміщення особистої інформації в Інтернет мережі. Особиста інформація: номер вашого мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса і ваші фотографії, фотографії членів вашої родини або друзів.
4.9. Ніколи не додавайте незнайомих вам людей у свій список контактів в Instant messaging (Viber, Messenger, Direct і т.д.).
5.0. Не забувайте, що віртуальні друзі і знайомі можуть бути не тими насправді, за кого себе видають. Якщо біля вас або поблизу з вами немає родичів, ніколи не зустрічайтеся в реальності з людьми, з якими ви познайомилися в Інтернет мережі. Якщо ваш віртуальний друг насправді той, за кого себе видає, він з розумінням поставиться до вашої турботи про власну безпеку!

5.1. Не шкодьте та не заважайте іншим користувачам Інтернету. Не вчиняйте протизаконні речі.

5.2. Критично ставитися до інформації отриманої в Інтернеті.

5.3. Користуйтеся двоетапною автентифікацією. Ця процедура допоможе вам підвищити захищеність акаунтів за допомогою додаткового короткого коду, крім паролю при вході.
4. Рекомендації для батьків щодо безпеки дітей у мережі Інтернет

4.1. Розробіть разом із дітьми правила користуванн Інтернетом. Особливо домовтеся з ними про прийнятий час користування Інтернетом і сайти, на які вони збираються заходити.

4.2. Не надавайте доступ до соціальних мереж занадто рано. Зверніть увагу, що для самостійного керування обліковим записом Google, потрібно досягнути 13 років. Батьки можуть допомогти дітям молодшого віку створити обліковий запис Google і керувати ним у Family Link. TikTok, Instagram та Facebook вимагають, щоб юзерам було щонайменше 13 років і будь-хто молодший за 18 років, мав батьківський дозвіл або нагляд. В біографії до облікових записів Instagram, які представляють осіб віком до 13 років має бути чітко вказано, що обліковим записом керує один із батьків або менеджер.

4.3. Відвідуйте мережу разом з дітьми та закликайте дітей розповідати про свій досвід користування Інтернетом.
4.4. Привчіть дитину розповідати вам про все, що їх турбує в Інтернеті.
4.5. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають в онлайн ігри чи використовують інші програми, що потребують реєстраційного імені, допоможіть дитині вибрати програму і переконайтесь, що вони не містять ніякої особливої інформації.
4.6. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не надавали свою адресу, номер телефону або іншу особисту інформацію незнайомим людям.
4.7. Поясніть дітям, що різниця між правильним та неправильним однакова: як в Інтернеті, так і в реальному житті.
4.8. Привчайте дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтесь, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють всюди – навіть у віртуальному світі.
4.9. Поясніть дітям, що завантажувати програми, музику, ігри, картинки, фільми з випадкових сайтів небезпечно через високу ймовірність підчепити комп’ютерний вірус. Наполягайте на тому, щоб діти поважали власність інших в Інтернеті. Поясніть, що незаконне копіювання чужої роботи – музики, комп’ютерних ігор та інших програм є крадіжкою.
5.0. Поясніть дітям, що їм не варто зустрічатися з людьми, з якими вони познайомилися в Інтернеті. Поясніть, що ці люди насправді можуть бути не тими за кого вони себе видають.
5.1. Поясніть дітям, що не все, що вони бачать в Інтернеті чи про що читають – є правдою. Привчіть їх запитувати у вас, якщо вони в чомусь не впевнені.
5.2. Контролюйте роботу дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтровувати шкідливий вміст, визначити, на які сайти дитина заходить та що вона на них робить. Розробники створили додаток для батьківського контролю, за допомогою яких відслідковується, на яких сайтах буває ваша дитина, чим вона цікавиться. За допомогою програми «OurPact», «Qustodio» або «Screen Time Parental Control» можна блокувати деякі функції на мобільних телефонах дітей, наприклад, перед сном.

Кафедра інформатики

Залишити відповідь